EvitaDB – inovace pro e-shopy od FG Forrest je zase o kus dál
Moderní databáze evitaDB pro e-shopy naplňuje očekávání našich vývojářů. Podívejte se na první výsledky z nasazení a nové funkce našeho vlastního produktu.
I když se může zdát, že pravidla Bootstrapu mohou grafiky a kreativce v jejich rozletu značně brzdit, opak je pravdou. Bootstrap usnadnil práci web designérům a grafikům dal do ruky velice variabilní nástroj, jehož výsledkem je responsivní design bez dlouhého spekulování.
Základní prvky jsou v Bootstrapu předdefinované, jako např. gridy nebo-li mřížky. Tyto mřížky:
Kdykoliv tedy navrhujeme layout stránky, ctíme grid a veškeré prvky umisťujeme tak, aby byly v souladu se zvolenou mřížkou. To znamená, že pokud navrhujeme obsah podstránky s levým kontextovým menu, zvolíme jeho šířku tak, aby zabíral několik sloupců (např. 3 sloupce). Obsahová část stránky pak zabírá zbylých 9 sloupců. A máme hotovo.
Pokud do obsahové části chceme dále umístit např. fotogalerii a v ní mít několik obrázků vedle sebe, využijeme zbylých 9 sloupců a umístíme 3 obrázky vedle sebe (každý tak zabere přesně 3 sloupce podle Bootstrapu, viz příklad III.).
Když toto splníme, odmění nás Bootstrap funkčním responsive designem až na úroveň mobilu a snadnou implementací.
Nad návrhy přemýšlíme vždy podle zásady „mobile first“. Je důležité mít konkrétní představu, jak se co bude na tabletech nebo mobilech chovat a jak to bude vypadat, aniž bychom to vše museli od začátku rozkreslovat.
Tak jako tak, ale musí vedle návrhu pro desktop (používáme většinou grid o šířce 1170 px) vzniknout také návrh pro mobil (pro rozlišení 320 px), bez kterého webař nemůže práce začít. A je jedno, zda vznikne v podobě grafiky, wireframu nebo jen slovní domluvy mezi webařem a grafikem.
Opačný postup, při kterém vzniknul nejdříve grafický návrh pro desktop a teprve poté jej začal webař přizpůsobovat pro mobil, byl mnohem pracnější, komplikovanější a pro webaře nervydrásající.
Další dobré rady:
Obecně platí, že responsive je v základu podle Bootstrap fluidní, chceme-li pro všechna rozlišení. V rozlišení od 320 px po "tablet" je responsive navíc jednosloupcový a bez gridu. To znamená, že celý obsah se "natahuje" podle šířky prohlížeče.
Tam, kde by fluidní řešení podle grafického návrhu a grafika nevypadalo dobře nebo to návrh "nedovoluje" (typickým případem je, když se responsive dodělává dodatečně u starších projektů), lze udělat responsive "skokový", tj. pevný dle předdefinovaných break points:
I tady platí, že domluva mezi grafikem a webařem je základem dobrého řešení.
Všechno jde a lze udělat v Bootstrapu, ALE. Jsou situace, kdy Bootstrap nestačí a kdy je potřeba sáhnout k nestandardnímu řešení, které se musí doimplementovat a odladit. Zde se dvojnásob vyplatí přemýšlet, jak se nestandardní prvek bude chovat v responsive. To, co z pohledu desktopu vypadá dobře, může být v mobilu jednoduše průšvih.
Nejčastějším nestandardním řešením mohou být různé úpravy fotogalerií, tabulek, velkých bannerových promítaček, map, sliderů s obsahem přes celou šířku, různé centrování obsahu atd. Zdá se, že jsou to drobnosti, ale pro webaře to můžou být komplikace a znamenat hodně času navíc. Jako např.:
Osobně si myslím, že klíčovým pro řešení všech nestandardních prvků je myslet na to, jaký to bude mít pro klienta přínos. A pokud je možnost, všem nestandardním situacím se radši předem vyhnout.
photo credit: Sylvain Bourdos via photopin cc