Pracovní trh se do stavu před covidem už nevrátí, předpokládá ředitel FG

Napůl z domova a napůl z kanceláře. Tak bude vypadat podle ředitele FG Forrest Radovana Jelena pracovní trh blízké budoucnosti. O zkušenostech s online prezentací obchodní nabídky „do černé obrazovky”, se studem uchazečů při pohovorech na dálku, i o tom, jak vyřešit vysoké fixní náklady na prázdné kanceláře se rozpovídal v královéhradeckém studiu Českého rozhlasu.

Koronavirová opatření posledního roku se dotkla také provozu FG Forrest. I když v daleko menší míře, než je tomu u jiných firem. Vzhledem k tomu, že jsme hlavně vývojáři a designéři, můžeme pracovat z domova. Když to nyní po skoro roce zhodnotím, na začátku byla ze strany našich zákazníků panika. Zaznamenali jsme pokles poptávky, řádově o 10-20 %. Tato situace trvala dva až tři měsíce a pak se otočila. Nyní máme práce dost,” říká Radovan Jelen.

„Pravidelně jezdím po našich pobočkách, abych udržel jejich chod. Je docela zvláštní přijet do Prahy, kde máme 500 metrů čtverečních, a být tam sám nebo maximálně ve dvou či ve třech. Ostatní zaměstnanci jsou totiž doma. Takhle to je ale všude, ve všech firmách.”

FG Forrest má v tuto chvíli přibližně 90 % zaměstnanců v režimu home office. Přitom se ukázalo, že jejich produktivita se nejen nesnížila, ale dokonce o trochu vzrostla. Na konci roku jsme si podle výkazů práce a zakázek změřili, že naše produktivita i efektivita zhruba o 5 % v loňském roce stoupla. Myslím, že je to proto, že zaměstnanci jsou doma, dokážou si rozložit pracovní dobu do delšího období a nemusí do práce dojíždět,” vysvětluje Radovan Jelen.

„Museli jsme se sžít s tím, že práce na dálku je jediná možná. Nyní můžu po roce zkušeností říct, že to u nás funguje. Už před koronavirovou krizí FG Forrest home office umožňoval, byť v menším rozsahu, například jeden den v týdnu. Tím pádem jsme byli technicky připraveni fungovat vzdáleně. Každý zaměstnanec má doma notebook a rychlé připojení, možnost přístupu k databázím, na kterých pracuje.”

Bez důvěry to nejde. Prověřovat zaměstnance ničemu neprospívá

Ačkoli některé firmy své zaměstnance na home office hlídají a prověřují, kolik času lidé prací tráví a zda jsou opravdu doma, FG Forrest se rozhodl touto cestou nejít. Pro nás je důležitý výkaz práce a dodržení deadlinu. To jsme schopni si změřit. Ale že bychom kontrolovali zaměstnance, jestli sedí u počítače a odkdy dokdy, to v žádném případě. To není možné. Na obou stranách zkrátka musí být důvěra,” říká Radovan Jelen.

Změny ve způsobu práce s sebou nesou i nejistotu na obou stranách. Nebude mě chtít zaměstnavatel nakonec vyhodit? Co když se pozná, že je některý pracovník nadbytečný? I v FG Forrest došlo na začátku loňského jara ke krátkodobému poklesu objemu práce, který byl způsobem snížením poptávky ze strany klientů. Byl to ale jen několikatýdenní výkyv. Máme hodně poptávek na tvorbu eshopů a webů. Nárůst posledního půlroku je značný, to je pro nás samozřejmě dobře,” vysvětluje Radovan Jelen.

„Příklon k onlinu a obchodování přes internet je pro řadu firem jediným východiskem. Zatímco jiné firmy byly nuceny propouštět, my jsme zaměstnance naopak přibírali. Nárůst plánujeme i v letošním roce.”

Home office nemusí vyhovovat každému. Jak se postupně ukazuje, lidem chybí kontakty a doma pociťují izolaci. Mění se jejich přístup k práci z domova. Ze začátku u nás panovalo všeobecné nadšení, že budeme pracovat z domova. Skutečně ten první měsíc byl naprosto bezproblémový. Postupně se to ale měnilo. Teď bych řekl, že je řada zaměstnanců a spolupracovníků, kteří si chodí do práce odpočinout,” říká Radovan Jelen. Lidé mají podle něj doma spoustu překážek a nemohou plnohodnotně pracovat jako na svém pracovním místě.

„Děti doma, partner nebo partnerka také pracují z domova. Problémem může být i technické omezení. Rychlost internetu, malý byt, málo počítačů, které musí sdílet… To jsou všechno samozřejmě překážky. V létě to ještě šlo. Jeden kolega se třeba zavřel na balkon, ale to přes zimu nejde. To je pak opravdu lepší jít na pobočku.”

Vrátí se firmy do starých kolejí? Těžko. Čeká nás hybridní pracovní trh: 50 % home office, 50 % práce z kanceláře

Současná situace podle Radovana Jelena naznačuje, že se firmy do situace před koronavirem už pravděpodobně nevrátí. Z pohledu naší branže bylo naprosto běžné, že se zaměstnavatelé zejména v Praze ve velkých byznys centrech snažili, aby zaměstnanci byli co nejvíc v práci. Vytvářeli jim podmínky ve vybavení tak, aby tam lidé trávili co nejvíc času. Teď je situace úplně opačná a většina zaměstnanců je doma,” říká.

Podle Jelena bude práce v blízké budoucnosti rozdělena 50 na 50. Ve firmách, u kterých je to možné, budou lidé pracovat v 50 % doma a z 50 % v kanceláři. Ukázalo se, že to funguje. Je třeba si na oba způsoby práce zvyknout a překonat porodní bolesti, které s sebou na začátku přináší.

„Museli jsme se přizpůsobit a naučit fungovat nejen na pohovorech, ale také například při prezentacích vůči našim klientům. Zažil jsem situaci, kdy jsme hodinu prezentovali online u velkého zákazníka náš návrh řešení. Na straně FG Forrest jsme byli připojeni ve třech, na straně klienta tam bylo zhruba deset zástupců. A nikdo z nich neměl zapnutou kameru. To byla naprosto zvláštní, až negativní zkušenost. Mluvili jsme do černé obrazovky a neměli zpětnou vazbu. A zpětná vazba by tam rozhodně být měla.”

Lidé se na online pohovorech stydí ukázat své soukromí

Kromě způsobu práce se mění i podoba přijímacích řízení. Online pracovní pohovory už dávno nejsou žádnou výjimkou. Jejich možnosti jsou však omezené. „Každý má různé technické možnosti. Někdo má pomalejší připojení, rozlišení kamery, chybí tam nonverbální komunikace. Pro zaměstnavatele je to samozřejmě horší situace. Nedostane všechny informace, které by chtěl. Ale z pohledu zaměstnance je podle mého názoru příprava na pohovor a průběh hodně podobný klasickému setkání z očí do očí. Jestli přijdu osobně nebo se mám připojit na čas na danou pozvánku, tak to jsou klíčové parametry, které bych měl jako uchazeč o zaměstnání dodržet. A hlavně působit přirozeně,” říká Radovan Jelen.

Co je při online pohovoru důležité? Odborné znalosti a zkušenosti jsou samozřejmé a dají se doložit. Jsou ještě o to zásadnější, jedná-li se například o pozice vývojářů. To hlavní je ale podle Jelena nadšení a zápal pro práci. Když uchazeč udělá něco navíc, například si zjistí o firmě co nejvíce informací, to vždy zabírá,” dodává. V tomto bodě se příprava na online pohovor od osobního setkání v ničem neliší.

U pohovoru na dálku hrají roli i detaily. Zaměstnavatel má méně příležitostí kandidáta poznat, proto je dobré se na rozhovor důkladně nachystat. Někdo má vyšperkované pozadí, jiný ho raději rozmaže. Pochopitelně to hraje velkou roli. Většina uchazečů přípravu nepodceňuje, ale jsou i tací, kteří se bojí kameru zapnout. Setkal jsem se s tím, že lidé mají ostych nechat někoho cizího nahlédnout do svého soukromí,” dodává.

„V online prostředí navíc není možné se ničeho jiného chytit než se třeba podívat, jak uchazeč hovoří, jak gestikuluje. To jsou důležité věci.”

Prázdné kanceláře s vysokými fixními náklady? Dvě účinná řešení: zkraťte dlouholeté nájemní smlouvy na jednoleté a sdílejte pracovní prostor!

Zaměstnanci pracují z domova a drahé kanceláře zejí prázdnotou. Firmy za ně tak jako tak musí platit nájem, energie a další poplatky. V našem konkrétním případě se pronájem, včetně nákladů na služby, pohybuje ve stovkách tisíc korun měsíčně. To je významná částka a dlouho jsem přemýšlel, jak si s tím poradit,” popisuje Radovan Jelen.

Ze začátku se snažil domluvit s majiteli budov na snížení nebo odložení nájmu. Ačkoliv se firma s pronajímateli krátkodobě dohodla, k žádnému zásadnímu snížení nájmu nedošlo. Ani to nešlo, protože by se jednalo jen o odsunutí problému na někoho jiného a to není řešení. Shodou náhod nám v Praze, kde máme největší pobočku, končila pětiletá nájemní smlouva,” říká Radovan Jelen a dodává: Nakonec jsem to řešil podobně jako většina kolegů z branže. Zásadním způsobem se mění trh realit. Je tu velký tlak na snižování nájmů na pětileté období. Proto jsme dlouhé období zkrátili jen na rok a dohodli si na toto období počet pracovních míst, který jsme schopni obsadit.”

Další možností, ke které se FG Forrest také přiklonil, je sdílení kanceláří. Část prostor firma podnajala menším společnostem, se kterými nyní sdílí prostor. Tato cesta se ukazuje jako nejlepší řešení na krátkodobé výkyvy.

Celý rozhovor z královéhradeckého studia Českého rozhlasu si můžete poslechnout na https://hradec.rozhlas.cz/napul-z-domova-a-napul-z-kancelare-tak-podle-radovana-jelena-vypada-budoucnost-8418296.

Mohlo by vás zajímat

Náš B2C a B2B e-shop pro SENESI získal už pět významných ocenění

SENESI patří mezi naše dlouhodobé klienty, s nimiž průběžně rozvíjíme jejich online řešení. Těší nás, že to oceňují jak zákazníci, tak poroty prestižních soutěží.

Celý článek

Redesign webu pojišťovny Kooperativa (záznam přednášky z UX Day 2023)

Podívejte se na záznam přednášky o rozsáhlém redesignu, který jsme realizovali pro pojišťovnu Kooperativa. Těšte se na čísla, data i různé zajímavosti!

Celý článek

Přeskočit na hlavní nabídku