Hvězdy a hvězdičky

FG byl taky startup, ale na špici jsme se dostali i bez větší mediální podpory. PR je určitě potřeba, ale taky se musí umět.

FG byl před 15 lety start-up, ale říkali jsme tomu garážovka. Neměli jsme investory a mediální pozornost. Zato jsme měli něco, co dnešním start-upům mnohdy chybí. Volnost.

Lepší vrabec v hrsti

Aktuálně sice stále nejsme úspěšní mezinárodně, ale lokálně jsme v tvorbě webů dlouhodobě na špici. Nikoli, že se to o nás píše, ale proto, že máme výsledky v podobě spokojených klientů. A od začátku jsme v černých číslech. Na vlastní soukromé tryskáče to sice není, ale to nikdy nebyl náš cíl.

Růst pomalu, ale stabilně

Ze začátku jsme moc publicity neměli. Sociální sítě neexistovaly a námi vydávané tiskové zprávy novináři úspěšně ignorovali. Klienty jsme získávali tak, že si o naší práci říkali mezi sebou.

Neměli jsme za sebou silného investora a hned od začátku jsme si na sebe museli vydělat. Každou korunu jsme dvakrát obraceli, deset let dřeli a veškerý zisk reinvestovali zpátky do firmy.

Volnější režim

Taky jsme ale měli větší volnost. Žádné reportování majitelům. Žádný tlak na vyplácení dividend nebo rychlý prodej firmy. Měli jsme čas se všechno učit za pochodu a většinou jen ze svých chyb.

Start-upy by měly více makat a méně marketovat

Než o sobě start-upy začnou psát ty neuvěřitelné příběhy, měly by nejdříve něco skutečného dokázat – dosáhnout zisku. Chápu, že tu publicitu potřebují kvůli zviditelnění a nabrání prvních uživatelů, ale jestli mezinárodně uspěje jedna firma z tisíce, tak co těch 999?

Není všechno zlato…

Většina start-upů se snad uživí alespoň lokálně, ale taky si jich hodně natluče ústa a přijdou o všechno. O tom se už moc nepíše. Čtenáři chtějí senzace, takže za každým mediálním žvástem hned kdekdo vidí další budoucí Apple nebo Facebook. Nedělejme z každého projektu, který vypadá zajímavě, hvězdu. Většina stejně končí spíše jako hvězdná pěchota.

Podpořme nejlepší

Pokud má někdo více než jen nápad, má mezinárodní výsledky a není to nafouklá bublina, tak pak to chce nejen respekt lidí z oboru, ale zejména od novinářů tu největší možnou mediální podporu. Třeba se pak dočkáme nějakého českého „Googlu“.

A v čem je tedy rozdíl?

Okolo nás nikdo mediálně neskákal. Jsme tu 17 let a naši klienti jsou hvězdní. Stále máme ambice být úspěšní i mezinárodně a prorazit s celosvětově uznávaným produktem. Chce to však čas a peníze. Rozhodli jsme se jít tou těžší cestou. Na další růst si vydělat z vlastních zisků a zůstat volní.

Mohlo by vás zajímat

Vybojovali jsme 2. místo na WebTop100 za projekt pro Armádu ČR

Jsme hrdí na to, že kvalitu tak významného řešení ocenila porota největší soutěže digitálních projektů v Česku a na Slovensku. Pojďme si jej představit.

Celý článek

Redesign webu pojišťovny Kooperativa (záznam přednášky z UX Day 2023)

Podívejte se na záznam přednášky o rozsáhlém redesignu, který jsme realizovali pro pojišťovnu Kooperativa. Těšte se na čísla, data i různé zajímavosti!

Celý článek

Přeskočit na hlavní nabídku